Kilkudziesięciu funkcjonariuszy dolnośląskiej Krajowej Administracji Skarbowej wkroczyło w wakacyjny niedzielny poranek na wrocławski Dworzec Świebodzki. Towarzyszyło im pięć psów wyszkolonych do wykrywania wyrobów tytoniowych. Pomiędzy legalnymi towarami wykryto nielegalne papierosy i tytoń o wartości 132 tys. zł.
Działania zostały zaplanowane i przeprowadzone przez funkcjonariuszy Dolnośląskiego Urzędu Celno-Skarbowego we Wrocławiu, którzy na co dzień zajmują się m. in. walką z nielegalnym obrotem wyrobami akcyzowymi (np. papierosami, alkoholem czy paliwem).
25 sierpnia br. kilkudziesięciu z nich wkroczyło na teren targowiska w towarzystwie psów służbowych, bardzo skutecznych w wykrywaniu wyrobów tytoniowych. Psy bezbłędnie zdemaskowały miejsca, gdzie przestępcy w pośpiechu ukryli „lewy" towar: kontenery na śmieci, pojazdy, kartony pozornie zawierające chemię gospodarczą. Funkcjonariusze wytypowali do kontroli handlarzy, którym, w wyniku ujawnień, postawiono zarzuty z Kodeksu Karnego-Skarbowego skutkujące kilkutysięcznymi karami pieniężnymi oraz konfiskatą towaru. Tego ranka na Dworcu Świebodzkim wykryto 124 tys. sztuk nielegalnych papierosów i niemal 100 kg „lewego" tytoniu.
Niedzielne działania wpisują się w kampanię społeczną Business Centre Club prowadzoną pod hasłem „Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowym na bazarach i targowiskach", którą Krajowa Administracja Skarbowa objęła patronatem. W związku z kampanią przypominamy, że nabywanie, przechowywanie, przewożenie, przesyłanie i przenoszenie nielegalnych wyrobów tytoniowych, a także pomaganie w ich zbyciu czy ukryciu stanowi przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Osoby kupujące papierosy niewiadomego pochodzenia często nie zdają sobie sprawy że wchodzą w konflikt z prawem, że za produkcją i handlem stoją zorganizowane grupy przestępcze i dokonując takich zakupów dają im zarobić. Papierosy kupowane na bazarach często są podróbkami, pochodzą z nielegalnego źródła i nie spełniają żadnych norm jakości stanowiąc zagrożenie dla zdrowia a nawet życia konsumentów.
Działania funkcjonariuszy oraz tego rodzaju kampanie mają bezpośrednie przełożenie na stabilizację i wzrost legalnego rynku, a tym samym na zwiększenie wpływów budżetowych z tytułu akcyzy od wyrobów tytoniowych. W 2018 r. były one o ponad miliard złotych większe niż w 2017 r. i osiągnęły najwyższy poziom w historii: 19,8 mld zł.
«Powrót