«Powrót

Olej nie zgłoszony do systemu SENT zatrzymany na autostradzie A4

Olej nie zgłoszony do systemu SENT zatrzymany na autostradzie A4

Olej nie zgłoszony do systemu SENT zatrzymany na autostradzie A4

2.06.2017 r. funkcjonariusze służby celno-skarbowej Dolnośląskiego Urzędu Celno-Skarbowego we Wrocławiu, w wyniku działań kontrolnych związanych
z monitorowaniem drogowego przewozu towarów prowadzonych na autostradzie  A-4, dokonali zatrzymania  2  zestawów  pojazdów ciężarowych, którymi przewożony był olej smarowy w  52 zbiornikach typu mauser o łącznej deklarowanej ilości  przekraczającej 48.000 kg brutto.
W trakcie kontroli stwierdzono, iż przewóz narusza przepisy ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów -  tranzyt  z Niemiec na Łotwę nie został objęty zgłoszeniem przez przewoźnika przed rozpoczęciem przewozu towaru na terytorium kraju (czyli nie zgłoszono go do systemu SENT) i nie posiadał numeru referencyjnego.
Towar i środki przewozowe zatrzymano, pojazdy zostały odkonwojowane na parking przez Oddziale Celnym w Legnicy, pobrano próbki towarów.  Na kierowców nałożono mandaty karne w wysokości po 5.000 zł. Sprawa będzie kontynuowana celem wymierzenia
kary pieniężnej  za niedokonanie zgłoszenia towarów. Ustawowa wysokość tej kary wynosi 20.000 zł.
Przypominamy, że zgodnie z nowymi przepisami, które obowiązują od 18 kwietnia b.r., przewóz tzw. towarów wrażliwych przez terytorium kraju (wśród których znajdują się m.in.: paliwa silnikowe, olej smarowy, rozcieńczalniki, susz tytoniowy czy też alkohol etylowy całkowicie skażony) podlega systemowi monitorowania. Odpowiednio na: przewoźniku, podmiocie odbierającym lub wysyłającym, ciąży obowiązek przesłania zgłoszenia przed rozpoczęciem przewozu do prowadzonego w systemie teleinformatycznym przez Szefa KAS rejestru SENT. Przewóz jest możliwy po uzyskaniu numeru referencyjnego dla zgłoszenia,
a obowiązkiem kierowcy jest dysponowanie numerem tego zgłoszenia. Ustawodawca przewidział wysokie  sankcje za naruszenia przepisów ustawy, w tym kary pieniężne, których wysokość może wynieść 46% różnicy wartości netto towaru zgłoszonego i towaru rzeczywiście przewożonego podlegającego obowiązkowi zgłoszenia nie mniej niż 20.000 zł, a także kary grzywny w wysokości od 5.000 do 7.500 zł dla kierującego pojazdem.
Dolnośląska służba celno-skarbowa od momentu obowiązywania nowych przepisów do końca maja b.r. przeprowadziła  ponad 3600 kontroli drogowych. Wśród ujawnień niezgłoszonych przewozów znalazło się ponad 28 tys. litrów oleju smarowego oraz 17.400 kg suszu tytoniowego o wartości około 7,5 mln zł.